آموزش سئو رایگان به زبان ساده

آموزش سئو رایگان به زبان ساده از مبتدی【 آموزش SEO】⭐

برای حفظ کیفیت و اعتبار صفحه پیشنهاد میکنیم که از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید از این انتقال دهنده برای انتقال اعتبار یک url به آدرس دیگری استفاده میشود. معمولا طبق تجربه و محققان SEO بر این باورند که بیش از ۸۰% درصد اعتبار صفحه به صفحه هدف منتقل می شود ولی شما بخش مهمی از بازدیدکنندگان سایتتان را برای مدتی از دست خواهید داد. برای اینکه گوگل به شما امتیاز منفی ندهد حتما باید از انتقال دهنده ۳۰۱ استفاده کنید. گوگل از سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت تا یک باغ وحشی از مجموعه الگوریتم های خود راه اندازی کند و هر کدام از آنها تا به زمان حال هر ساله حداقل دو یا سه بار هسته مرکزی یا بخش های دیگر آن آپدیت می شود. و این موضوع حسن نیست گوگل را در امر بروز رسانی الگوریتم های خود برای کاربران را می رساند.

سئو منبع عظیم مشتری های بالقوه ای است که میدانند چه میخواهند و به شدت به خرید نزدیک هستند، به همین دلیل اکثر کسب و کارها برای ماهیگیری از این اقیانوس پر برکت به سراغ سئو و سئوکاران می آیند. تگ کنونیکال یکی از کاربردی ترین بخش در آموزش سئو تکنیکال می باشد که استفاده از آن به صورت غلط می تواند دردسرهایی را برای سایت ایجاد کند و اگر از آن استفاده نکنید ممکن است محتوای شما به حالت داپلیکیت یا کنیبال شود. استفاده از این تگ به منظور نسخه اصلی صفحه برای محتوای تکراری مشخص می کند و به کمک آن می توان از صفحات با محتوای تکراری را به صفحه اصلی انتصاب داد. به عنوان مثال اگر شما چند صفحه با محتوای یکسان یا مشابه دارید می توانید از طریق تگ کنونیکال صفحه اصلی آنها را مشخص کنید. با اینکار به موتورهای جستجو خواهید گفت که صفحه اصلی فلان صفحه کدام است و محتوای آن از صفحه اصلی الهام گرفته شده است.

یعنی با استفاده از کلمات و عباراتی که شما تیتر کردید، متوجه میشه که دقیقا موضوعی که دارید کار میکنید چیه؟ تا روی اون به صفحه سایت شما رتبه بده. همون اول تمام چیز هایی که کاربر دنبال هست (کلمات کلیدی) رو برای خودتون لیست کنید و به خاطر داشته باشید که شما باید کامل ترین راهنما برای کاربر باشید تا تمام سوال هایی که تو ذهن کاربر تون هست، پاسخش توی متن شما پیدا بشه. نرخ کلیک یا CTR یکی از مهم‌ترین پارامترهای سئو سایت شما است، اگر به آن توجه نکنید ممکن است در تعیین ... تریبون با هدف بهبود مسیر ارتباطی بین کسب‌وکارها و رسانه‌ها پا به عرصه گذاشت تا بتواند واسطه‌ها را حذف کند و فضای شفافی را در روند قیمت‌گذاری‌ها و شرایط انتشار سرویس‌های لینک‌سازی خارجی ایجاد کند. سایت neilpatel.com متعلق به یک متخصص سئو با همین اسم (نیل پاتل) است که با برندهای معروفی به مانند آمازون نیز همکاری می‌کنند. نیل پاتل در این سایت، تجربیات خودش از سئو را با کاربرانش به اشتراک می‌گذارد.

بهتر است از تبلیغات کلیکی گوگل یا سایر کانال‌های جذب بازدیدکننده مانند شبکه های اجتماعی یا ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. مثلا بعد از ۳ ماه از آغاز پروژه؛ اگر کارفرما از شما گزارش بخواهد باید اطلاعات دقیق و قابل سنجش ارائه دهید. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید ممکن است در یک جستجو؛ به قدری اسنیپت‌های اضافی در SERP وجود داشته باشد که حتی رتبه اول هم CTR بالایی نتواند کسب کند. قبل از ریدایرکت هم از قابل دسترس بودن آدرس های صفحات با https مطمئن شوید. اگر دقت کنید ما آدرس همین صفحه را در بخش rel این کد قرار داده ایم.

اما راهکاری که در این دور آموزشی SEO به آن اشاره می کنیم دقیقا می توانید جواب های مثبتی از آن بگیرید و رتبه سایتتان را چند صفحه جا به جا کنید. در این آمورش به طور جدی یک پروژه عملی را بیان می کنیم و تجربیات خودمان را از آن بیان می کنیم تا کامل با جزئیات این موضوع آشنا شوید. داستان از یک روز پاییزی سال ۹۲ شروع شد با جهش جدید در آپدیت آخر گوگل نظیر الگوریتم پنگوئن و پاندا مشکلات زیادی گریبان گر ما شد. عصر آن روز با خیال آسوده محل کار را ترک کردیم و به منزل رفتیم و فردای آن روز سایت‌هایمان در کلمات کلیدی که خط یک گوگل بودند اثری از آنها نبود. ما ۱۰۰ سایت فروشگاهی داشتیم که هیچ کدام آنها در رتبه مد نظر نبودند! با اینکه این موضوع را میدانستیم اما باز هم به دنبال چاره کار بودیم.

در تمامی قالب‌ها، افزونه ها و سیستم‌های مدیریت محتوا، حجم زیادی از کدهای html، css و js وجود دارد که در مجموع می‌توانند حجم زیادی از هاست شما را اشغال کنند؛ این حجم زیاد می‌تواند بر روی سرعت سایت نیز تاثیر منفی بگذارد. از طرفی دیگر شما فقط کافی است که آموزش 0 تا 100 سئو را به طور کامل یاد گرفته باشید و مراحل سئو سایت را به صورت اصولی پیاده کنید. احتمالا شما هم در مباحث آموزش سئو مشاهده کردید که همه اساتید اصرار دارند که به هیچ وجه از محتواهای بقیه کپی نکنید و محتوا یونیک بنویسید که این حرف هم دلایل زیادی دارد؛ یکی از همان دلایل، مربوط به الگوریتم دزد دریایی می‌شود. الگوریتم ضد اسپم، برای اولین بار در سال 2013 منتشر شد که به منظور برخورد با سایت‌هایی است که از محتوا و صفحاتشان از کلمات اسپم به دفعات زیاد استفاده کردند. برای مثال می‌توان به کلمات نامتعارف و یا کلمات دیگری به مانند وام با سود بالا، کسب درآمد در چند روز و … اشاره کرد.

هم‌چنین در صفحه‌های دوره MBA و توسعه فردی می‌توانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید. اما در میان منابع مورد استفاده، چند سایت و وبلاگ هستند که محتوای آنها کلیدی‌تر است و عملاً در سطح جهان، مرجع محسوب می‌شوند. در جایگاه متخصص سئو لازم است آشنایی شما با هوش مصنوعی (به ویژه هوش مصنوعی مولد که به زبانی شبیه انسان می‌نویسد و حرف می‌زند) فراتر از استفادهٔ روزمره باشد. لازم است با نگاهی استراتژیک، رابطهٔ بین هوش مصنوعی و سئو را بهتر درک کرده و روندهای حاکم بر این صنعت را عمیق‌تر تحلیل کنید.

بهترین پاسخ این است که به حد نیاز و هر جایی که متوجه شدید نیاز هست تصویری داشته باشید که کاربر لازمش خواهد شد و خوانایی مطلب بیشتر خواهد شد و درک مطلب با تصویر برای کاربر بهتر میشود حتما از تصویر استفاده کنید. به هر میزان که استفاده مردم عادی از موبایل برای وب گردی بیشتر می‌شود، معمولا الگوریتم mobile first index تکامل بیشتری به دست می‌آورد. در سال 2023 گوگل به صورت رسمی اعلام کرده است که سایت‌هایی که نسخه موبایلی ندارند و غیر ریسپانسیو می‌باشند، در صفحه اول نتایج جایگاهی نخواهند داشت. شما میتوانید با فیلم رایگان آموزش سئو به زبان ساده را بیاموزید. البته به خاطر محبوبیت وردپرس، ما یک آموزش رایگان سئو وردپرس نیز برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آن استفاده کنید.

چنانچه یک پروژه سئو در اختیار گرفته‌اید و کارفرما از شما نتیجه درخواست کرد؛ ارائه KPIهای مناسب به کارفرما می‌تواند میزان پیشرفت پروژه را نشان دهد. نرخ تبدیل در سئو؛ درصدی از افرادی است که از طریق سئو وارد وب‌سایت شده‌اند و تبدیل به خریدار یا عضو سایت شده‌اند. هر چقدر یک صفحه این ۳ عامل را بهتر پاس کند، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه اول گوگل دارد. در ادامه آموزش؛ به صورت کامل نحوه برتری در این ۳ عامل را متوجه خواهید شد. اگر می خواهید برای سایت خود ترافیک جذب کنید، سئو یک الزام مطلق است. طبق یک مطالعه که اخیرا منتشر شده است؛ ۵۷٫۸ درصد از کل ترافیک وب‌سایت‌ها از گوگل سرچشمه می گیرد.

اما اینکه چه عواملی تاثیرگذار بر سئوی سایت انگلیسی هستند، چیزهایی هست که طبق تجربه و تست های فراوان به دست آمده است. ابزار وورنک برای تحلیل و بررسی شرایط سئویی سایت مخصوصا سئو تکنیکال بسیار مناسب میباشد. این ابزار تمامی بخش های سایت شمارا تحلیل کرده و اگر موردی در سایت شما مشاهده شود به شما پیغام خواهد داد. امتیاز دهی ابزار woorank عددی از صفر تا صد میباشد که هر چقدر عدد به 100 نزدیک باشد یعنی شرایط سئو سایت شما خوب است و هر چقدر عدد کم باشد یعنی نیاز به بهینه سازی دارید. اگر در بخشی خطایی یافت شود دقیقا به شما گفته میشود که فلان بخش از سایت شما نقص دارد و شما باید این مورد را بررسی کنید تا مشکل شما برطرف شود.

این الگوریتم به حدی مهم است که حتما در دوره های آموزش سئو به آن پرداخته می‌شود. ولی در گذشته اینطور نبود و گوگل هیچ روشی برای پیدا کردن سایت‌های متقلب نداشت و برای همین اکثر سایت‌ها، هر جایی که دلشان می‌خواست و به هر شکلی که دوست داشتند لینکسازی می‌کردند و جالب‌تر از همه اینکه به جواب هم می‌رسیدند. در گذشته کیفیت لینک‌ها مهم نبود هر کسی که لینک بیشتری می‌ساخت، رتبه بهتری را در گوگل می‌گرفت. قطعا جواب اکثر شماها منفی است؛ پس اگر شما به فکر فروش محصولات سایت خودتان هستید، باید حتما به صفحه اول برسید که این کار تنها با مراحل سئو امکان‌پذیر است. بسیاری از افراد، مرحله کارآموزی سئو را دست کم می‌گیرند؛ ولی تجربه می‌تواند در سئو، نقش بسیاری مهمی را داشته باشد که شما می‌توانید این تجربه را از سمت مرحله کارآموزی، به دست بیاورید. بله، برای اینکه نتیجه بهتری از دوره رایگان سئو داشته باشید تا جای امکان به سوالات کاربران پاسخ خواهیم داد.

هاست وردپرس با وب سرور محبوب لایت اسپید و کش لایت اسپید باعث می‌شود تا سرعت لود فوق العاده‌ای را تجربه کنید. اگر به کنترل کامل و انعطاف پذیری بر روی وب‌سایت خود نیاز دارید، جنگو یک راه حل قدرتمند است. برای سهولت استفاده، راه اندازی سریع و هزینه کمتر، وردپرس مناسب تر است. وردپرس برای وب سایت‌های ساده مقرون به صرفه تر است، در حالی که جنگو گزینه گران تری برای پروژه‌های سفارشی است. وردپرس دارای افزونه‌هایی مانند ووکامرس است که راه اندازی فروشگاه آنلاین را آسان می کند، اما ممکن است به اندازه جنگو برای فروشگاه های بزرگ سفارشی سازی را ارائه ندهد.

اگر از shopify, wix, magneto, joomla یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگری استفاده می‌کنید تقریبا تفاوتی نمی‌کند. تمام نکاتی که در این صفحه آموختید روی تمام این سیستم‌ها نیز باید پیاده‌سازی شود. یک دوره رایگان و گام به گام که با آن می‌توانید تکنیک‌‌های سئو را به صورت رایگان و کامل بیاموزید. در پایان، یک چک لیست سئو نیز در اختیار شماست که حاوی لینک دروس است. مثلا در حوزه کشتی و فوتبال مجلات خوبی بودند که علاوه بر خبر؛ تحلیل‌های خوبی نیز می‌نوشتند. اما امروز متاسفانه؛ اکثر سایت‌‌های محتوایی؛ فقط اخبار را ترجمه می‌کنند و منتشر می‌کنند.

بدیهی است هر چقدر تعداد محتواهای منتشر شده بیشتر باشد؛ به همان میزان ترافیک بیشتری جذب خواهید کرد. رنگ محصول آیتمی نیست که باعث شود شما برای هر رنگ یک صفحه جداگانه درست کنید. بنابراین باید یک صفحه درست کنید و رنگ‌ها را جزو ویژگی محصول قرار دهید. اما در حین نوشتن این مطلب؛ یکی از شرکت‌کنندگان در دوره جامع سئو سفینه؛ سوالی  را مطرح کرد و من احتمال می‌دهم این سوال خیلی از شما باشد. خبر خوب این است که ووکامرس به صورت پیش‌فرض همین کار را انجام می‌دهد اما در صورتی که از پلتفرم‌های دیگر استفاده می‌کنید حتما موضوع را چک کنید و در صورت لزوم اصلاح کنید. بنابراین ما یک محصول و یک محتوا داریم با ۲ آدرس و این یعنی محتوای تکراری.

در هر حرفه ای ابزارها سرعت کار را چند برابر و دقت را بیشتر می کنند. در سئو نیز برخی کارها به ویژه در مقیاس بزرگ انجام دادنشان به صورت دستی ممکن نیست یا بسیار زمان بر هستند. با استفاده از ابزار می توانیم خیلی دقیق و سریع تحلیل های درستی از سایت داشته باشیم و بتوانیم به شکل اصولی آن را بهینه کنیم. در این بخش لازم است که به یک نکته بسیار مهم نیز اشاره داشته باشیم و آن هم رعایت تعادل می‌باشد. اگر متن شما قرار است که 5 هدینگ داشته باشد، در این صورت شما باید بین 30 تا 40 درصد از هدهای خود را به استفاده از کلمات کلیدی اختصاص دهید.

موتورهای جستجو از نقشه سایت برای Crawl کردن (بررسی و ایندکس‌گذاری) وب‌سایت‌ها به شکل کارآمدتری استفاده می‌کنند. انتخاب دامنه مناسب نقش مهمی در سئوی سایت دارد و در حیطه آموزش سئو سایت تکنیکال قرار می‌گیرد. مواردی از جمله وضعیت هیستوری دامنه، اسپم دامنه و زمان باقی‌مانده به اکسپایر شدن دامنه در سئوی سایت مؤثرند. همچنین مواردی مانند استفاده از خط تیره یا اعداد در آدرس سایت، می‌تواند در رتبه‌بندی سایت نیز تأثیرگذار باشند. این ابزار علاوه بر ارائه پیشنهادات کلمات کلیدی، دشواری هر کدام برای رنک گیری بررسی می کند و به شما کمک می کند تا صفحه نتایج جستجوی گوگل SERP را تجزیه و تحلیل کنید.

چنانچه با مفاهیم ابتدایی سئو آشنا هستید می‌توانید از این خلاصه آموزش استفاده نمایید. یکی از فاکتورهای مهم گوگل در سال های اخیر سازگاری وب سایت شما با موبایل است. پیشنهاد میکنم اگر سایت خود را به تازگی راه اندازی کرده اید اس اس ال را قبل از ایندکس شدن صفحاتتان راه اندازی کنید. برای اینکار میتوانید به شرکت هاستینگ خود تیکت ارسال کنید و از آنها درخواست کنید که https را روی دامنه شما فعال کنند. معمولا اکثر شرکت های هاستینگ اس اس ال رایگان را برای شما نصب میکنند. اگر میخواهید https را در آدرس وب سایت خود فعال کنید میبایست با شرکت هاستینگ تان موضوع را در میان بگذارید.

Gzip نیز باعث فشرده شدن فایل‌ها در سایت‌ها می‌شود که یعنی همان فایل یا حجم کمتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و حجم کمتر هم برابر است با سرعت بهتر. شما خودتان را جای کاربر قرار دهید؛ شما خودتان به خودتان عنوان کاربر، از سایتی که زمان زیادی برای لودش طول می‌کشد خرید می‌کنید؟ قطعا نه! کرال باجت به میزان سرعت و تعداد صفحاتی گفته می‌شود که یک موتور جستجو توانسته در سایت شما کرال کند؛ پس بهتر است که ربات‌های گوگل، صفحاتی را کرال کنند که برای شما ارزشمند است و آنها را از سمت صفحات بی ارزش دور کنید. ولی امروزه و با افزایش سرچ‌ها در نسخه موبایل، داستان کاملا برعکس شده و گوگل ابتدا سایت را از لحاظ بحث موبایل فرندلی بررسی می‌کند و طبق همان، به سایت شما امتیاز می‌دهد. قبل از همه گیر شدن گوشی‌های هوشمند و افزایش سرچ‌ها در نسخه موبایل، گوگل ابتدا سایت را از لحاظ نسخه دسکتاپ بررسی می‌کرد و طبق همان، به صفحات شما نمره می‌داد.

استراتژی درست مشخص می‌کند که اهداف سایت و جایگاه فعلی آن در فضای وب چیست و باید به کدام جهت و به سمت چه مقصد و رتبه‌ای حرکت کند. هاستی که دامنه سایت بر روی آن قرار می‌گیرد باید از آپ تایم و سرعت بررسی شود و در حالتی بهینه و مناسب قرار داشته باشد. همچنین هاست موردنظر باید این امکان را به سایت بدهد که از سایر نقاط دنیا قابل‌دسترسی باشد. مجستیک یک پروفایل‌‌ساز قدرتمند بک‌لینک است که به کاربران رایگان تعداد محدودی اعتبار می‌دهد. کارشناسان سئو، روزانه از مجستیک برای تحقیق درباره پروفایل‌های بک‌لینک رقبا و ساخت برنامه‌های جذاب استفاده می‌کنند.

در وبلاگ‌ها و سایت‌های مختلف که قابلیت ایجاد پست مهمان دارند ، برای سایت خود محتوا منتشر کنید و لینک سایت خود را در انتهای آن درج نمایید. البته که این وبسایت‌ها باید لینک follow داشته باشند تا ارزش و اعتبار به سایت شما هدایت بشود. توجه داشته باشید که داخل هر وبلاگی هم پست مهمان منتشر نکنید و حتما آتوریتی را بررسی کنید تا بک لینک شما ارزش مثبتی را داشته باشد. زمانی که یک سایت داخل گوگل ایندکس می‌شود یک اعتباری را دریافت می‌کند ، هرچه قدر اعتبار سایت شما بالاتر باشد رتبه بالاتری را کسب می‌کنید. که خوب مسلما این مورد جزو یکی از موارد مهم در سئو خارجی و داخلی است. از سایت MOZ و یا سایت‌های مشابه می‌توانید عدد آتوریتی وبسایت‌ها را مشاهده کنید.

با اینکار ربات‌های گوگل عادت می‌کنند و هر روز راس ساعت برای ایندکس صفحات جدید وارد سایت می‌شوند. وب‌سایت‌های مجله‌ای با توجه به تعداد زیاد صفحاتشان؛ پتانسیل هزاران ارور دارند و نگهداری تکنیکال این سایت‌ها از نان شب واجب‌تر است. برای موفقیت در سئو اینگونه سایت‌ها؛ حداقل به ۴ ابزار نیاز دارید. نکته مهم در لینک‌سازی با رپورتاژ این است که صفحات دسته‌بندی مهم اولویت‌بندی شوند و برای آن‌ها رپورتاژ تهیه شود. مباحث مربوط به ساختارسازی را در فصل ساختارسازی پوشش دادم و در ادامه می‌خواهم چند نکته در مورد ساختارسازی سایت فروشگاهی عرض کنم. بنابراین بریم به ادامه آموزش تا ببینید چه کاری باید برای موفقیت در سئو فروشگاه اینترنتی انجام دهید.

اینکار باعث خستگی کاربر میشود و به احتمال زیاد به خروج کاربر از سایت شما منتهی میشود. توضیحات متا همان متنی است که زیر عنوان صفحه در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. این توضیح کوتاه باید به کاربر بگوید که چه چیزی در صفحه پیدا خواهد کرد و در عین حال شامل کلمه کلیدی باشد. استفاده از کلمه کلیدی در این بخش، به گوگل کمک می‌کند تا ارتباط صفحه شما با جستجوی کاربر را بهتر درک کند. بهتر است کلمه کلیدی اصلی را در ابتدای آن بیاورید تا سریعاً موضوع صفحه مشخص شود.

بنابراین توصیه می‌کنم تا زمانی که دقیقا نمی‌دانید چکار می‌کنید از این فایل استفاده نکنید. چنانچه می‌خواهید صفحه‌ای ایندکس نشود در خود صفحه از کد متا نوایندکس استفاده کنید. این استثناها در ۲ حالت بوجود می‌آیند و روش مدیریت آن‌ها متفاوت است که در ادامه خواهید آموخت. پس قبل از هر چیز باید نکات مهم زبان html, CSS و JS که در سئو موثر هستند را بدانید. افرادی مانند وبلاگ‌نویسان، روزنامه‌نگاران و البته سایر علاقه‌مندان که منبعی برای لینک دادن به شما دارند. اما در این مرحله می‌خواهیم مطمئن شویم هیچ غلط املایی و نگارشی در صفحه وجود ندارد.

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که الگوریتم ام یو ام محدود به زبان شما نمی‌شود. این الگوریتم به جای این که فقط در منابع فارسی به دنبال پاسخ آن باشد. از منابع انگلیسی زبان نیز استفاده می‌کند و آن را به صورت ترجمه شده به شما نشان می‌دهد. یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در این الگوریتم ناشر مقاله و محتوا بسیار مهم می‌باشد. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که الگوریتم MUM به کیفیت و میزان یونیک بودن محتوا نیز به صورت ویژه توجه می‌کند. باید بدانید هرچه زمان بیشتری سپری میکنیم و وارد آینده میشویم میزان سایت ها بیشتر خواهد شد و مقدار سرچ مردم در گوگل هم افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر سوالی داشتید، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید، حتما پاسخ خواهیم داد. هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه»  دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص می‌‌‌کند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری می‌توانید نقشه راه‌های مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید. معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتم‌ها، این روش‌ها هم کارایی خود را از دست می‌دهند و فضا برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگ‌تر می‌شود. اگر سوال شما درباره‌ی یک موضوع جدید است، فعال کردن این گزینه می‌تواند به شما اطلاعات به‌روزتری بدهد. در غیر این صورت، ممکن است پاسخی دریافت کنید که بر اساس داده‌های قدیمی باشد.

بنابراین گوگل سایت هایی را به کاربر در نتایج نشان میدهد که کاربران را زیاد منتظر نمیگذارند و سریع لود میشوند. اکثر افراد در ابتدای مسیر سئوی یک وب سایت توجه زیادی به ساختارسازی سایتشان نمیکنند. وقتی ساختارسازی وب سایت شما اصولی باشد در حقیقت کار موتورهای جستجو به ویژه گوگل راحت تر خواهد شد. اگر از بسیاری از سئوکارها بپرسید که مهم ترین فاز سئو کدام است احتمالا بسیاری از آن ها همین مرحله یعنی تحقیق کلمات کلیدی را مهم تر از بقیه قسمت ها میدانند. روی پیدا کردن کلمات کلیدی درست برای وب سایتتان وقت کافی بگذارید چرا که انتخاب صحیح کلمات کلیدی نقش مهمی در آینده سئوی وب سایتتان خواهد داشت.

لینک سازی و بک لینک ها از همان ابتدا یک عامل مهم و تاثیرگذار در الگوریتم های موتورهای جستجو و به خصوص گوگل بوده اند. بک لینک ها مانند گواهینامه های معتبر از موسسات آموزشی و دانشگاه ها عمل می کنند و به شخص اعتبار می بخشند. نقشه سایت یک فهرست ساختارمند از تمام صفحات وب سایت است که در دسترس موتورهای جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار دارد. بسیاری از سئوکاران بر این باور هستند که طول محتوا یکی از عوامل رتبه بندی در صفحات نتایج جستجوی گوگل است. نتیجه یک مطالعه توسط سایت معروف Backlinko نشان می دهد که محتواهای با حدود 2000 کلمه در گوگل رتبه های بهتری را در اختیار خود دارند. من سعی کرده ام اکثرا عوامل مهم از چیستی، چرایی و چگونگی سئو را برای کسب و کار اینترنتی شما توضیح دهم.

اما با این وجود نتیجه آن برای وب سایت و مقالات شما بسیار ارزشمند است. برخی از این وب سایت ها حتی مطالب قبلی شما را که منتشر شده اند را پاک یا از حالت انتشار خارج میکنند که در بلند مدت این موضوع میتواند به سئوی سایت شما آسیب برساند. از دیگر اضلاع سئو که در فصل اول نیز به آن اشاره کردیم تجربه کاربری است که میتواند ارتباط کاربر با شما را بهبود ببخشد و حس اعتماد بیشتری را نیز به او منتقل کند. این روش ها میتواند در پیدا کردن موضوعات مرتبط به شما کمک زیادی کند. پیشنهادات یا ساجست های گوگل را در مورد آن کلمه کلیدی بررسی کنید.

تعداد اصطلاحات سئو بسیار بیشتر از موارد بالاست که ما فقط سعی کردیم تا تعدادی از مهم‌ترین آنها را معرفی کنیم. الگوریتم مدیک در سال 2018 و به عنوان یک الگوریتم گلوبال معرفی شد؛ یعنی اینکه فقط مخصوص به یک منطقه یا حوزه خاصی نیست و می‌تواند بر روی همه سایت‌ها در هر کجای جهان، تاثیرگذار باشد. سندباکس در گوگل هم تقریبا به همین معناست؛ گوگل در ابتدا می‌خواهد سایت شما بسنجد و مطمئن شود که شما لیاقت این را دارید که وارد نتایج گوگل شوید. برای همین شما باید فعالیت‌های خودتان را با کیفیت هرچه تمام‌تر انجام دهید تا گوگل به سایت شما اعتماد کند. البته یادتان باشد که الگوریتم گورخر هم قابلیت جریمه کردن سایت‌ها را دارد؛ پس بهتر است که حتما این قوانین را رعایت کنید تا رتبه‌های بالایی را در گوگل به دست بیاورید. ولی امروزه نتایج اسپم به لطف الگوریتم‌های مختلف گوگل که یکی از آنها هم الگوریتم مرغ مگس خوار، از لیست نتایج گوگل حذف شدند و همین موضوع باعث شده تا مطالب باکیفیت‌تر، جای آنها را بگیرند.

افراد برای دریافت خدمات و محصولات در کنار جستجو خود از عبارت‌های محلی و مکان‌ها نیز استفاده می‌کردند. سئو تکنیکال شامل ساختار کد های سایت مثل css وسرعت سایت است که متخصص سئو باید با رصد این موارد به برنامه نویس موارد اصلاحات را اعلام کند. از آنجایی که سئو سایت کاری دشوار و سخت است و نیاز به تلاش و زمان حداقل ۳ ماهه دارد پس پیشنهاد میکنیم تا آهسته و پیوسته این نکات را انجام دهید بصورت مکرر انجام دهید تا به مشکل نخورید. به نسبت الگوریتمهای هوشمند گوگل لازم است عملیات را هر هفته تغییر دهید تا از حالت ربات گونه خارج شوید. اگر بدنبال یک دوره رایگان آموزشی در رابطه با سئو و تولید محتوا هستید ، این دوره در ۱۰ سرفصل جامع شما را بصورت کلی با این مهارت آشنا خواهد کرد.

در ساخت نقشه سایت باید به این نکته توجه کنید؛ فقط لینک صفحاتی را در نقشه سایت قرار دهید که دوست دارید ربات‌های گوگل آن‌ها را خزش و ایندکس کنند. سئو تکنیکال؛ فرآیند بهینه‌سازی سایت مطابق با استانداردهای گوگل است. لازم به ذکر است ما اطلاع دقیقی از کلمات معنایی (از نظر گوگل) نداریم و نمی‌دانیم مثلا برای کلمه جلوبندی خودرو؛ از نظر گوگل چه کلماتی مرتبط است. البته راهکارهایی برای معناگرایی وجود دارد که تا حدی اثبات شده هستند و در ادامه به آن‌ها می‌پردازم. ایده اصلی در معناگرایی این است؛ از کلمات مرتبط به کلمه کلیدی در صفحه استفاده شود.

در این دوره‌ها، شما می‌توانید مراحل یادگیری سئو مقدماتی و حرفه ای را به خوبی و به طور کامل بگذرانید و درواقع نیازی هم نیست که اطلاعاتی از قبل درباره حوزه‌های دیجیتال مارکتنیگ و سئو داشته باشید. آشنایی با مفاهیم سئو برای افرادی که می‌خواهند شروع به یادگیری و کسب مهارت کنند لازم و ضروری است. همچنین مدیران یک کسب‌وکار با پیاده سازی قوانین سئو می‌توانند شاهد افزایش فروش خدمات و محصولات باشند. این موضوع می‌تواند به افزایش برندینگ و سبقت گرفتن رقبا نیز کمک کند. سئو در چرخه خرید تاثیر داردبی‌تردید از مهم‌ترین مزایای اینترنت از دیدگاه مشتریان، امکان تحقیق و بررسی است. بنابراین، استفاده هوشمندانه صاحبان کسب‌وکارها از ارائه پیشنهادات خوب و وسوسه‌کننده و مطمئن، به موفقیت شما کمک می‌کند.

کلمه کلیدی مدنظرتون رو سرچ کنید، سایت های برتر (رتبه یک تا ده را باز کنید) تعداد کلمات هر کدام را ببینید. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاد که آیا لینک دادن به یک سایت دیگر برای سئو سایتم خوب است یا نه؟ اکثر سئوکاران از اینکه در محتوای خودشان به سایتهای رقیب لینک بدهند می ترسند. چرا که نمی خواهند که بازدیدکنندگان خودشان را به سایتی دیگر انتقال بدهند. این ابزارهای پولی علاوه بر نمایش لیست عبارات کلیدی، سایر معیارهای سئو را نیز در نظر دارند و با ارزیابی آن ها در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک می کنند. پس با این حال هم زمان شما صرفه جویی می شود و هم اینکه یک مزیت رقابتی نیز به حساب می آید. تحقیق کلمات کلیدی می بایست اولین قدم در سئو سایت شما باشد و در وضعیت های زیر این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ضمن اینکه باید طوری نوشته شود تا در نتایج گوگل؛ کلیک خور خوبی داشته باشد و CTR صفحه را بالا ببرد. مثلا در یک سایت فروشگاهی؛ احتمالا مهم‌ترین صفحات؛ صفحات دسته‌بندی هستند. ضمن اینکه تعدادی از محصولات ما همیشه اهمیت بالایی دارند و دوست داریم روی آن‌ها در گوگل رتبه مناسب داشته باشیم. ضمن اینکه در فوتر سایت می‌توانید به صفحات مهم سایتتان با کلمه کلیدی دوم یک صفحه مهم نیز لینک بدهید تا محور موضوعی یک صفحه را بیشتر برای گوگل واضح کنید. با توجه به هدف جستجوی کلمه کلیدی یکی از ۳ نوع لندینگ پیج را انتخاب می‌کنیم و اطلاعات لندینگ پیج را (مانند آدرس صفحه، عنوان صفحه و…) در بخش اطلاعات صفحه ابزار کبوتر وارد می‌کنیم. تحقیق کلمات کلیدی روی تمام کارهای آینده سئو سایت شما تاثیرگذار خواهد بود.

الگوریتم رنک برین نیز علاوه بر بررسی ارزش محتوای شما به دنبال بررسی رفتار کاربران با محتوای سایت شما نیز می‌‌باشد. در صورتی که بتوانید محتوای سایت خود را به صورت هدفمند برنامه ریزی کنید به سادگی می‌توانید از مخاطب خود اینگیجمنت دریافت نمایید. به هر اندازه که تعامل مخاطب با محتوای سایت شما بیشتر باشد از منظر الگوریتم رنک برین، صفحه شما ارزش بیشتری دارد. بر اساس تحقیقات ما این الگوریتم به تعداد بک لینک‌های یک صفحه توجه زیادی ندارد و بیشتر به دنبال چکیده محتوایی آن می‌‌باشد. چرا که گوگل تمام تمرکز خود را به کار گرفته است که به محتوای سایت‌ها را بر اساس مفاهیم آن بررسی کند.

از طرف دیگر در هدف ما از سئو تکنیکال سایت افزایش سرعت سایت و افزایش رضایت مخاطب به جهت استفاده از سایت می‌باشد. در صورتی که شما بهترین محتوا و بهترین لینکسازی داخلی و لینک سازی خارجی نیز داشته باشید اما سئو تکنیکال مناسبی نداشته باشید، در این صورت شما نمی‌توانید نتیجه مناسبی را دریافت کنید. در بخش آموزش سئو تخصصی یکی از مبحث ها سئو کلاه سفیده، حالا میپرسی سئو کلاه سفید یعنی چی؟ خلاصه اشو که بالاتر بهتون گفتم سئو کلاه سفید یعنی انجام کار سئو کاملا طبق قوانین گوگل. یعنی شما همیشه محتوای اصولی و مستمر تولید کنید و تو سایت منتشر کنید. یا بهتر هست آموزش تولید محتوا را ببینید که بدانید تولید محتوای اصولی یعنی چی.

به یاد داشته باشید که سئو یک فرایند پیچیده و مداوم است و صبر زیادی می‌طلبد.با اجرای استراتژی‌های سئو، سایت شما به یک پله جدید از موفقیت دست پیدا خواهد کرد. یکی از روش‌های محبوب برای جستجو و پیدا کردن کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار استفاده از ابزار گوگل کیورد پلنر است. باعث رشد سایت شما و کسب جایگاه‌های بالا در رتبه بندی گوگل می‌شود. در دوره آموزش سئو سایت یاد می‌گیریم که استراتژی سئو برنامه‌ای برای ایجاد، بهینه سازی و ترویج محتوا، با هدف بهبود دید آن در نتایج موتورهای جستجو و جذب ترافیک ارگانیک بیشتر برای یک وب‌سایت است. استراتژی سئو شامل تکنیک‌های مختلفی مانند تحقیق کلمات کلیدی، بهینه سازی صفحات، سئو تکنیکال و لینک‌سازی است. ایجاد، اجرا و نگهداری یک استراتژی مشخص هنگام یادگیری سئو می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا رتبه‌بندی خود را در نتایج جستجو، ترافیک ارگانیک و حتی نرخ تبدیل ارگانیک، بهبود ببخشند.

یعنی محتوایتان را در معرض دید قرار می‌دهید و افراد ممکن است در سایت خودشان به محتوای شما بک‌لینک بدهند. انتخاب موضوع محتوا نقش بسیار مهمی در دریافت بک‌لینک دارد و در ادامه به ۳ موضوع مناسب محتوا برای ساخت بک‌لینک اشاره می‌کنم. روش کار در این تاکتیک‌ها این است که محتواهایی دقیقا با هدف کسب بک‌لینک درست می‌کنید و سپس به وبلاگ‌نویسان حرفه‌ای اطلاع می‌دهید تا به شما بک‌لینک بدهند. چنانچه یک وب‌سایت تعداد زیادی لینک فالو دریافت کرده باشد ولی تعداد بسیار کمی لینک نوفالو دریافت کرده باشد کمی برای گوگل شک برانگیز است. البته تاکتیک‌هایی که در ادامه مشاهده خواهید نمود؛ هم برای ساخت بک‌لینک فالو است و هم نوفالو.

با ارزش ترین، سنگین ترین، دائمی، از سایت های معتبر و امکان مرتبط بودن همگی توی بک لینکی که از خرید رپورتاژ آگهی بدست میاد، وجود داره. بک لینک 5 سایت موفق در زمینه خودتون رو بررسی کنید به وسیله سایت ahref و یک لیست سایت خوب برای بک لینک سازی برای سایت خودتون ایجاد کنید. الان شما روی اون “آموزش تولید محتوای سایت” کلیک کنید، میرید به یکی دیگه از صفحه های همین سایت که این لینک رو گذاشته و قاعدتا تو اون صفحه میخواد آموزش تولید محتوای سایت نمایش بده. در این که اصول سئو به سختی تغییر می‌کند، هیچ شکی نیست؛ اما ممکن است تاثیر برخی از فاکتورها و جزئیات مرتبط با آن در طول زمان کمتر و بیشتر شود. همچنین گوگل چندین به‌روزرسانی در سال برای عملکرد بهتر الگوریتم‌ها ارائه می‌دهد تا بتواند نتایج جستجو را به آن چیزی که کاربر می‌خواهد، نزدیک و مرتبط‌تر کند.

اما محتوای مناسب آن را برای مخاطب خود نداشته باشید، در این صورت نرخ پرش سایت شما افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند برای شما آثار منفی فراوانی به همراه داشته باشد. اما برای اینکه کسی ادعا کند که سئو را به خوبی یاد گرفته است، حداقل باید یک سال در این مسیر زمان بگذارد و کسب دانش و تجربه کند. در کنار آن هرچقدر تجربه و دانش شما بیشتر باشد، درآمد شما به عنوان یک سئوکار بیشتر خواهد شد و این یک امر عادی بین کسانی است که می خواهند به شما پروژه سئو دهند. سوالی که همیشه پرسیده میشود این است آیا آموزش سئو وردپرس یعنی فقط محدود به وردپرس است؟! یا کلا سئو شامل وردپرس بوده یا بر روی هر سایتی با هر زبان برنامه نویسی قابل اجراست؟ باید گفت آموزش سئو به زبان ساده محدود به یک CMS خاص نبوده و شما اطلاعات سئو را میتوانید روی هر سایتی با هر زبان برنامه نویسی اجرا کنید.

در صفحات دسته‌بندی مقالات در سایت‌های فروشگاهی؛ چندان بحث سئو نداریم. شما در یک فروشگاه متوسط؛ احتمالا ۲ یا ۳ دسته‌بندی مهم دارید که قابلیت جذب ترافیک زیادی دارند. من در ادامه این بخش قصد دارم نحوه نوشتن متن سئو شده را به شما آموزش دهم. متن سئو شده هم در صفحه محصول و هم در صفحه مقاله قابل استفاده است. از زمانی که مرورگر کروم؛ علامت not secure را در کنار سایت‌های بدون https به نمایش درآورد کاربران نیز برای استفاده از چنین سایت‌هایی مردد هستند.

سرعت بخشیدن به وب‌سایت، تسهیل خزش موتورهای جستجو (Crawling) و درک بهتر وب‌سایت توسط آن‌ها، از ارکان اصلی بهینه‌سازی فنی به شمار می‌روند. یادگیری سئو فنی بخشی از سئو داخلی (On-Page SEO) است که روی بهبود عناصر درونی وب‌سایت برای کسب رتبه‌های بالاتر تمرکز می‌کند. این مفهوم در مقابل سئو خارجی (Off-Page SEO) قرار دارد که به معنای بهبود رتبه وب‌سایت از طریق کانال‌های دیگری مانند بک‌لینک‌ها و رپورتاژ است. یادگیری سئو تکنیکال، برای تسلط بر مهارت پول‌ساز سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ضروری است. آموزش سئو در دنیای امروز یکی از اساسی‌ترین آموزشهای حال حاظر برای وبمستران بوده که به کمک آن می‌توانند بهینه سازی سایت خود را در دست بگیرند و در نتایج سرچ رتبه‌های خوبی را از آن خود کنند. قبل از شروع لازم است سه بخش مهم آموزش سئو که عبارتند از سئو داخلی، خارجی و تکنیکال اشاره کنیم.

همیشه سایت هایی که کاملا روی خط سئو کلاه سفید هستند آینده خوبی را دارند. سایت هایی که کاملا سئو کلاه سفید انجام میدهند یکم به زمان بیشتری نیاز دارند برای رسیدن به صفحه اول گوگل روی کلمات سخت. چون رقبای آنها یا سئو کلاه خاکستری انجام میدهند یا کلاه سیاه و اینجا کار شما سخت میشود. پس نیازه یکم سئو کلاه سفیدو بذاریم کنار و بریم سمت روش های دیگه انجام فعالیت سئو سایت. پاسخ سوالا بالا را با یک جمله تکمیل می کنیم، اگر کارهای مشکوک به صورت ربات گونه انجام دهید عملا از لیست سرچ گوگل حذف و صفحه هدف پنالتی می شود. پنالتی شدن صفحات سایت بر اساس لینک ها، بهینه سازی بیش از حد و اعتبار منفی اتفاق می افتد و عملا باعث می شود تا سایت از لیست سرچ گوگل خارج شود.

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید. برای آشنا شدن بیشتر با متمم به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کنید و گوش دهید. اما باید به خاطر داشته باشیم که توجه به اصول سئو اگر به شیوه‌ای علمی و دقیق و تخصصی انجام شود، اتفاقاً راهکاری زمان‌بر، دشوار و گران‌قیمت است. گاهی اوقات، کسانی که با SEO آشنا نیستند،‌ آن را به عنوان یک جانشین رایگان برای بازاریابی و تبلیغات در نظر می‌گیرند. آنچه در پاسخ به این سوال مشخص می‌شود، بیشتر نشان‌دهنده‌ی آگاهی کاربران از برندها است. درس‌های مربوط به سئو در متمم با هدف تربیت متخصص سئو طراحی نشده‌اند.

اگر یک متن داستانی، مقاله‌ی تحقیقی یا ایده‌پردازی نیاز باشد، خروجی‌های ChatGPT غنی‌تر و ساختاریافته‌تر هستند. در مقایسه، دیپ سیک تمایل دارد که به پاسخ‌های مستقیم و مبتنی بر داده متکی باشد و در خلق ایده‌های جدید کمتر موفق عمل می‌کند. در نگاه اول، دیپ سیک و ChatGPT هر دو درک بالایی از متن دارند، اما تفاوت زمانی آشکار می‌شود که صحبت از زبان‌های غیرا انگلیسی شود. برخلاف بسیاری از مدل‌های غربی که در پردازش زبان فارسی ضعف دارند، دیپ سیک با پشتیبانی بومی از زبان فارسی توانسته پاسخ‌هایی دقیق‌تر ارائه دهد. برخی کاربران گزارش داده‌اند که در پرسش‌های پیچیده، دیپ سیک کمتر از ChatGPT دچار اشتباه‌های مفهومی می‌شود. از سوی دیگر، مدل R1 که نسخه‌ی ارتقایافته‌ی V3 است، با استفاده از یادگیری تقویتی آموزش دیده و در استدلال زنجیره‌ای عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

انتخاب صحیح رسانه نیز یکی از گام‌های مهم در یادگیری سئو خارجی سایت است و بررسی موارد متعددی از جمله همخوانی موضوعی سایت و رسانه موردنظر، ترافیک سایت، مقدار محتوای تولید شده در طول روز و مواردی از این قبیل را می‌طلبد. پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی فرصت فوق‌العاده‌ای برای گسترش و بهبود دسترسی به محتوای شما ارائه می‌دهند. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، کلیک‌های بیشتری روی محتوای سایت خود دریافت می‌کنید و بک‌لینک‌های ارزشمندی از پلتفرم‌هایی با اعتبار دامنه بالا (DA) به دست می‌آورید. پیش از آموزش سئو سایت بد نیست تاریخچه مختصری نیز از این حوزه بدانیم. تاریخچه رسمی سئو به چند سال بعد از ساخت اولین سایت و حدود سال ۱۹۹۷ برمی‌گردد.


بهترین سئوکار ارومیه کیست؟