میلگرد A2

میلگرد A2 میلگرد چیست؟ میلگردهایی که در حال حاضر در بازار داخلی موجود هستند، در دو نوع میلگرد ساده و آجدار م

توسط ATROTICNEWS در 1 شهریور 1400

میلگرد A2

میلگرد چیست؟

میلگردهایی که در حال حاضر در بازار داخلی موجود هستند، در دو نوع میلگرد ساده و آجدار می‌‌باشند که بیشتر با استاندارد روسی خود (A1، A2، A3، A4) شناخته می‌شوند. تفاوت میلگرد a1 a2 a3 a4 به شکل ظاهری، مشخصات مکانیکی و کاربرد آن‌ها برمی‌گردد.

این روزها میلگردها مصرف بالایی در صنعت ساختمان‌سازی دارند و هر جایی که حرفی از بتن باشد، حتما میلگرد در آنجا حضور دارد.

بتن بدون میلگرد کاربرد زیادی در سازه‌های بتنی ندارد و مقاومت سازه بیشتر به میلگرد وابسته دارد. در واقع بتن در برابر استحکام کششی ضعیف بوده و به تنهایی در برابر فشار ناشی از باد، زمین‌لرزه، ارتعاشات و نیروهای دیگر آسیب‌پذیر می‌باشد و احتمال شکستن آن زیاد است.

برای همین برای تقویت سازه از میلگردهایی درون بتن استفاده می‌شود تا مقاومت سازه را در برابر نیروهای کششی بالاتر ببرند. میلگردها در آرماتوربندی ساختمان‌های بتنی، تیر و دکل‌های برق، سدسازی و بسیاری از موارد مشابه بکار برده می‌شوند.

 در واقع نقش مهم میلگرد در سازه‌های بتنی و کاربرد بالای آن باعث شده است که شکل‌ و استانداردهای مختلفی از آن در بازار موجود باشد که هر کدام مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

به طور کلی میلگردها برای جبران مقاومت کششی طراحی شده اند. این محصول مطابق با استانداردهای خاصی طراحی می شود که در ایران نیز اکثرا با استاندارد میلگرد ذوب آهن اصفهان تولید می شود. میلگرد اصفهان از سه استاندارد A1 ، A2 و A3 تبعیت می کند.

در میلگرد نوع A1 مقاومت تسلیم حدود 2400 و مقاومت کششی 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. ویژگی خاص میلگرد نوع A1 صاف و عاجدار نبودن آن است.

در میلگرد A2 قدرت مقاومت تسلیم و کششی تا حدودی بهبود یافته است. تفاوت اصلی میلگرد نوع A2 با A1 در آج آنهاست. به طوری که میلگرد نوع A2 برخلاف میلگرد A1 دارای آج می باشد.

میلگرد A3 نیز دارای آج بوده و از نظر قدرت کششی و تسلیمی نسبت به دو مدل قبلی مقاومت تر است. به گونه ای که مقاومت تسلیم آن 4000 و مقاومت کششی آن 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

 

آشنایی بیشتر با میلگرد A2 و A3

همانطور که گفتیم تفاوت اصلی این دو میلگرد در آج ها و از همه مهمتر میزان انعطاف پذیری آنها است. به طوری که میلگرد نوع A2 دارای آج و انعطاف پذیری بیشتر و میلگرد نوع A3 دارای آج های ضربدری و انعطاف پذیری بسیار پایین است. آجدار بودن میلگرد موجب می شود تا محصول از جای خود خارج نشده و تا حد امکان در بتن فرو برود.

در نمونه های بدون آج اما قضیه فرق می کند. در این نوع از محصولات به دلیل استفاده از روکش برای جلوگیری از زنگ زدگی میزان آج کم است. البته این محصولات نیز دارای آج بسیار کمی هستند تا به خوبی در بتن فرو بروند.

 

ویژگی های میلگرد A3

این میلگرد نسبتا خشک و ترد بوده و برش دادن آن بسیار آسان است. از این رو برای قیچی کردن آن نیازی به دستگاه های ماشینی نبوده و به راحتی با قیچی دستی برش داده می شوند.

این محصول به دلیل این که ترد و خشک است در صنعت آهنگری و شغل های مرتبط با آن کاربرد ندارد. زیرا امکان فرم دهی و تغییر شکل در آن به هیچ عنوان وجود ندارد. جوشکاری نیز بر روی آن مجاز نیست.

شکل ظاهری آن کمی شبیه به نوع A2 است. با این تفاوت که آج های آن به شکل ضربدری و حالت هشتی و هفتی است.

 

ویژگی های میلگرد A2

این محصول بر خلاف نمونه قبلی دارای آج و سطحی ناصاف است. مقدار تنش در آن 3000، مقاومت کششی 5000 و درصد انعطاف پذیری آن 19 درصد می باشد. این محصول به عنوان میلگردی نیمه خشک شناخته شده و خیلی راحت قیچی می شود.

منظور از قیچی کردن در واقع برش آن توسط نیروی انسانی است. بسیاری از رابیتس کاران برای طراحی سقف کاذب خانه از میلگردها استفاده می کنند. البته، بسیاری از کارشناسان معتقدند که از این نوع میلگرد نباید برای رابیتس استفاده کرد. زیرا جوشکاری روی آن هرگز توصیه نمی شود.

سایر ویژگی های این محصول عبارتند از:

 

·       انعطاف پذیری قابل قبول

·       مقاومت بالا در برابر ضربه

·       موازی و منفرد بودن شکل آج های آن

·       آشنایی بیشتر با میلگرد A2 و A3

 

تفاوت قیمت میان میلگردهای A2 و A3

قیمت میلگردها بستگی به میزان انعطاف، آج و مقاومت کششی آنها دارد. با توجه به نوسانات قیمت ها نمی توان قیمت دقیقی برای میلگردها تعیین کرد. به طور کلی قیمت میلگردهای A2 و A3 بسیار نزدیک به هم است و تنها فاکتوری که موجب تفاوت قیمت در آنها می شود ابعاد، برند سازنده و مقدار آنها است.

همانطور که ملاحظه کردید عمده تفاوت میلگردهای A3 و A2 در میزان مقاومت تسلیم، مقاومت کششی، انعطاف پذیری و آج های آنهاست. به طوری که میلگردهای A2 بسیار نرم تر از میلگردهای A3 است. توصیه می شود هنگام خرید میلگرد به این فاکتورها توجه کرده و با توجه به نوع مصرف خود آنها را خریداری کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن