در سالهای اخیر افزایش قیمت خودروهای اروپایی و اعمال تحریمها سبب شد که خریداران ایرانی تمایل زیادی به خرید خودروهای چینی نشان دهند. هایما S7 و جک S5 نمونههایی از خودروهای چینی هستند که با بالا گرفتن تب خرید شاسیبلند در ایران، قدم به بازار خودرو کشورمان گذاشتند. جک S5 که در چهره ظاهری خود از هیوندای IX-35 و آئودی Q5 بهره گرفته است، در همان بدو ورود توسط کرمان موتور در سال 94 موفق شد که نام خود را در ردههای اول فروش خودروهای شاسیبلند به ثبت برساند. در مقابل هایما S7 که بر اساس طرحی تقلیدی از پرادو و بی ام و ساخته شده، اگرچه در ابتدای ورود با کملطفی خریداران مواجه شد اما به دلیل ارائه یک قیمت مناسب توسط ایرانخودرو نسبت به مدلهای مشابه توانست جای خود را در قلب مشتریان باز کند. اگرچه پس از افزایش قیمت زمزمههایی ناشی از قدرت موتور پایین و عدم تناسب امکانات با قیمت در مورد این خودرو به گوش میرسد. در ادامه با بررسی ویژگیهای این دو خودرو در بخشهای مختلف تلاش میکنیم تا گزارش خوبی از نبرد تنبهتن این دو سرباز ارتش سرخ چین ارائه دهیم.
طراحی
هر دو خودرو توانستهاند با کپیبرداری از برندهای موفق اروپایی و آسیایی، چهره بیرونی خود را جذاب جلوه دهند. جلوپنجره عریض هایما S7 با تزیین نوارهای کرومی و اسلاتهای عمودی در کنار سپر نسبتا برجسته، شانههای شیبدار و ارتفاع زیاد خودرو نسبت به زمین ظاهری قدرتمند و خشن به این خودرو بخشیده است. در مقابل جک S5 تلاش کرده تا با بهرهگیری هرچه بیشتر از هیوندای چهره اروپاییتری برای خود دستوپا کند. ترکیب خطوط روی کاپوت، چراغهای دو تکه و دریچههای ورودی هوا که در زیر جلوپنجره نسبتا بزرگ این خودرو قرار گرفتهاند، راه هرگونه انتقاد به ظاهر بیرونی جک S5 را بستهاند.
باوجوداینکه کیفیت مواد استفادهشده در کابین این خودروها ممکن است چندان دلچسب به نظر نرسد، اما با توجه به کلاس قیمتی آنها خیلی جای ایرادگیری ندارد. طراحی داخلی هر دو خودرو نیز با بهرهگیری از المانهای اروپایی قابلقبول واقع شده و زیبا است. همچنین اصول ارگونومیک بهخوبی در کابین هر دو خودرو رعایت شده و دسترسی به امکانات موجود در کابین بهراحتی امکانپذیر است. به دلیل اینکه فاصله دو محور در جک S5 بیشتر است، سرنشینان عقب در این خودرو احساس راحتی بیشتری نسبت به هایما S7 دارند. اما حجم صندوق بار هایما S7 بیشتر بوده و میتواند وسایل بیشتری را در دل خود جای دهد.
امکانات رفاهی
در این بخش هر دو خودرو انتظاراتی را که از یک خودروی چینی آپشنال میرود، برآورده میکنند. هایما S7 با داشتن امکاناتی چون دی لایت، هندزفری، سیستم صوتی تصویری مجهز به نمایشگر هفت اینچی با قابلیت پشتیبانی از AUX، USB، MP3 و SD Card، آینه جانبی تاشو مجهز به گرمکن، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی برقی با قابلیت تنظیم در 8 جهت، سیستم ضد سرقت موتور، قفل کودک، قفل اتوماتیک دربها در سرعتهای بالا و حسگر دندهعقب در میدان رقابت حاضر شده است.
جک s5 نیز برای برگزاری یک نبرد پایاپای خود را به امکاناتی چون شیشه Reflex، ایموبلایزر، قفل کودک؛ صندلی برقی حافظهدار، آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، روشن شدن خودکار چراغهای جلو و سیستم مالتی مدیا مجهز به 6 بلندگو با ورودیهای DVD، بلوتوث، AUX، USB و iPad مسلح کرده است.
مشخصات فنی
پیشرانه 4 سیلندر بهکاررفته در هر دو خودرو از فناوری توربوشارژ برای بهبود عملکرد خود استفاده میکند. در زیر کاپوت هایما S7 یک موتور 1.8 لیتری تنفس طبیعی که توانایی تولید 170 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را دارد، قرار گرفته است. این موتور به یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک برای انتقال قدرت به چرخهای جلو متصل بوده و در یک سیکل ترکیبی 9.6 لیتر سوخت مصرف میکند. وقتی پشت فرمان هایما S7 مینشینید، میتوانید پدال گاز را با خیال راحت تا رسیدن به سرعت 170 کیلومتر بر ساعت بفشارید. همچنین برای رسیدن به سرعت صد از حالت سکون کافی است که 9.8 ثانیه زمان در اختیار آن قرار دهید.
جک S5 با بهرهگیری از یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس 6 سرعته دو کلاچه میتواند توان 174 اسب بخار و گشتاور 265 نیوتن متر را به چرخهای خود منتقل کند. این خودرو علیرغم استفاده از موتور پرقدرتتر به زمان بیشتری یعنی 11 ثانیه برای رسیدن از صفر به صد نیاز دارد. بااینحال در یک سیکل ترکیبی تنها 7.7 لیتر سوخت مصرف کرده و میتواند تجربه رانندگی با نهایت سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را برای راننده فراهم آورد.
ایمنی
از نظر تجهیزات ایمنی دو خودرو در سطح تقریبا یکسانی قرار گرفتهاند. استفاده از سیستم ضد سرقت، ترمز ضد قفل و 4 کیسه هوا برای راننده و سرنشین و در قسمت جانبی سپرهای ایمنی این دو سرباز چینی هستند. در این میان هایما S7 از ترمز دیسکی جلو و عقب برای حفظ بیشتر ایمنی خود استفاده کرده است. جک S5 نیز از ترمز کمکی هیدرولیک بهعنوان نیروی پشتیبان برای حفظ ایمنی بهره گرفته است.
جمعبندی
رانندگی با هایما S7 برای افراد ضعیف در رانندگی سختتر است. زیرا ابعاد بزرگ این خودرو نقاط کور آن را افزایش داده و به همان نسبت تسلط بر رانندگی را کاهش میدهد. همچنین دقیقتر بودن فرمان جک S5 و امکان انجام حرکات عرضی کمتر، کنترل آن را در سرعتهای بالا راحتتر کرده است. از نظر خدمات پس از فروش نیز علیرغم پشتیبانی ایرانخودرو از هایما S7، جک S5 وضعیت بهتری دارد. همچنین قیمت پایینتر این خودرو نسبت به هایما S7 باوجود ارائه خدمات یکسان، جک S5 را به انتخاب اول بیشتر خریداران ایرانی تبدیل کرده است. هایما S7 نیز در نوع خود مزایای زیادی دارد. بهعنوانمثال ارتفاع زیاد کف این خودرو نسبت به سطح زمین و عملکرد مناسب سیستم تعلیق، آن را برای رانندگی در زمینهای ناهموار مناسب کرده و هنگام رانندگی در این مسیرها ضربات کمتری به سرنشینان وارد میشود. همچنین مصرف سوخت کمتر هایما S7 نیز آن را به یک خودروی بهصرفه در این زمینه تبدیل کرده است. بههرحال مبارزه میان این دو سرباز با مهارتها و تجهیزات یکسان با نتیجه مساوی به اتمام میرسد و تصمیمگیری برای انتخاب برنده میدان بر عهده تماشاچیان خواهد بود.
مقالات مشابه
- انتقال شارژ همراه اول و انتقال روش انتقال اعتبار
- گرافیک: ضرب و شتم خستگی - بافندگی
- Biden: “200 Million Americans Have Died From Coronavirus”
- سرگذشت دمرول دیوانه سر - ویکینبشته
- نخست وزیر سلیمان در حمایت از پکن از رای عدم اعتماد جان سالم به در برد و عوامل تایوانی را مقصر بحران دانست
- نمونه سوالات آیین نامه اصلی ۹۸: بسته استثنایی قبولی صد در صد در آزمون
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- شرکت صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله کاشی و سرامیک و ارائه دهنده خدمات ترانزیت و بارگیری دریایی و ریلی و ترخیص کالا برای کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای حوزه cis و سایر نقاط جهان - بازرگانی علی قانعی
- WW3: Is China Preparing for War Rapid Stockpiling Raw Materials?