قیمت ایران خودرو امروز چند است؟

با تصویب مجوز افزایش 25 درصدی قیمت خودرو از سوی دولت، خودرو سازان این اجازه را پیدا کردند که قیمت خودروهای خود

توسط ATROTICNEWS در 12 آذر 1399

با تصویب مجوز افزایش 25 درصدی قیمت خودرو از سوی دولت، خودرو سازان این اجازه را پیدا کردند که قیمت خودروهای خودرا تا این مقدار افزایش دهند. دلیلی که آنها برای گرفتن این مجوز داشتند بالا رفتن نرخ ارز و به دنبال آن افزایش هزینه ی تولید خودرو بود. اما متاسفانه فقط قیمت ها بالا رفت. و کیفیت خودروها نه تنها بهبود پیدا نکرد بلکه در مواردی شاهد کاهش کیفیت خودرو نیز بودیم. و بسیاری از آپشن ها از خودروها برداشته شد. با توجه به بالا بودن قیمت خودروهای داخلی در مقابل ارزش خرید آن ها، خریداران ترجیح دادند به سمت خودروهای کارکرده بروند. اما این بازار هم به دلیل افزایش قیمت قطعه های بی کیفیت از ثبات خوبی برخوردار نبود. در این مقاله سعی داریم تغییرات قیمت خودرو ایران خودرو را بررسی کنیم.

ویتارا ایران خودرو

سوزوکی گرند ویتارا این کراس اوور شهری خانوادگی در سال 1385 وارد جاده‌های ایران شد. از همان ابتدای ورود بازار داغی را تجربه کرد. اما کمی بعد با حضور رقبای پرقدرت کره‌ای، این خودرو کمی کنار نشست. ظاهر ساده‌ی آن انتخاب ساده پسندان است. سوزوکی گرند ویتارا را نمی‌توان در گروه خودروهای پرشتاب به حساب آورد. علاوه بر آن دارای سطح ایمنی کمتری نسبت به دیگر خودروهای کره‌ای می‌باشد. با تمام این حرف‌ها ویتارا ایران خودرو در سه ماهه‌ی دوم امسال رشد چشمگیر و عجیبی داشت. افزایش 235 میلیون تومانی این خودرو در تابستان 99 قیمت آن را در مهر 99 به 860 میلیون تومان رساند. این افزایش قیمت به حدی بود که ویتارا صدر نشین جدول خودروهای رکورددار افزایش قیمت خودرو ایران خودرو شد.

دنا پلاس توربو 4 ایربگ مدل 98

دنا پلاس توربو 4 ایربگ مدل 98 از جمله خودروهایی بود که به دلیل افزایش قیمت خودرو ایران خودرو به صورت  محسوس در گروه خودروهای رکورددار قرار گرفت. چراکه با یک افزایش قیمت 70 میلیونی توانست قیمتش را به 570 میلیون تومان در ابتدای مهر 99 برساند. در سالهای ابتدایی ورود این خودرو به بازار ، قیمتش بسیار پایین تر از این حرف ها بود. از مقایسه ی قیمت پیشین و کنونی آن کاملا می توان متوجه شد که این افزایش بسیار نامعقول و باور نکردنی است. البته شاید به دلیل تقاضای زیاد برای خرید این خودرو، قیمتش تا این حد نجومی شده است.

پژو 405 SLX مدل 99

 پژو 405 SLX مدل 99 این سدان خانوادگی به دلیل کابین جادار و ظاهری به نسبت مناسب تر از دیگر خودروهای هم خانواده اش می تواند انتخاب مناسبی برای خانواده ها باشد. علاوه بر آن ایمنی بالا و دسترسی آسان به قطعات یدکی این ماشین، آن را به یک خودروی پرطرفدار تبدیل کرده است. پژو 405 SLX مدل 99 نیز در سه ماهه ی تابستان 99 از بازار افزایش قیمتی جا نماند و با 33 میلیون تومان افزایش قیمت به 161 میلیون تومان در پایان تابستان رسید.

پژو 206 تیپ 5 مدل 99

تولید پژو 206 از سال 1380 در کشور آغاز گشت. از همان ابتدا این خودرو متقاضیان زیادی داشت. اسپرت بودن و ظاهر جمع و جورش آن را به یک خودروی جوان پسندانه تبدیل کرد. پژو 206 در 6 نمونه ی متنوع وارد بازار شد. که از بین آن ها تیپ 5 این خودرو به دلیل ظاهر زیبا و ایمنی بالایش دارای قیمت بالاتری است. این خودرو در تابستان امسال تغییر قیمت محسوسی داشت. یک افزایش 48 میلیون تومانی فقط در طی سه ماه ، همه ی طرفداران آن را در بهت و حیرت فرو برد. اکنون اگر می خواستید یکی از این خودروها را داشته باشید در مهر ماه باید 202 میلیون تومان برای پرداخت آن هزینه می کردید.

 

سخن پایانی

با تمام این تفاسیر وقتی می‌بینیم که دولت برای کنترل قیمت خودرو ایران خودرو کاری انجام نمی‌دهد، این طور برداشت می‌شود که خودروسازان حامی محکمی چون دولت دارند. و با این پشتوانه روز به روز شرایط خرید خودرو را برای مردم خصوصا قشر ضعیف و متوسط سخت‌تر می‌کنند. تا جایی که امروز این قشر کاملا از صحنه حذف شده‌اند. از سوی دیگر حضور دلالان در بازار به این افزایش قیمت‌ها دامن زده است. افزایش قیمت خودرو ایران خودرو، بار سنگینی بر دوش طرفداران محصولات این شرکت گذاشته است که تحملش در توان بسیاری از آنان نیست. علاوه بر آن باور پذیری افزایش قیمت 25 درصدی خودروها در مقابل کیفیت پایینشان واقعا ناممکن است. در این بین با نبود خودروهای خارجی در بازار، عملا رقابتی بین خودروسازان وجود ندارد. و آن‌ها هم از این فرصت سو استفاده کرده و در کنار پایین آوردن کیفیت خودروها، روز به روز به قیمت‌ها می‌افزایند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن