تیرآهن 22

تیرآهن 22   مشخصات تیرآهن 22 تیرآهن ۲۲، در واقع تیرآهنی با سایز 22 سانتی‌مت

توسط ATROTICNEWS در 30 مرداد 1400

تیرآهن 22

 

مشخصات تیرآهن 22

تیرآهن ۲۲، در واقع تیرآهنی با سایز 22 سانتی‌متر یا 220 میلی‌متر است. برای آشنایی با سایز تیرآهن، ابتدا لازم است که بدانید تیرآهن چیست و با بخش‌های مختلف آن آشنا شوید.

تیرآهن از انواع مقاطع طویل فولادی بسیار پرکاربرد در اسکلت ساختمان است که دارای سطح مقطعی شامل دو بخش اصلی جان (web) و بال (flange ) می‌باشد. شکل و اندازه هر کدام از این دو قسمت، نوع و استاندارد این مقطع را مشخص می‌کند.

بال تیرآهن، به دو بخش از مقطع اطلاق می‌شود که به طور موازی با یکدیگر قرار گرفته و توسط جان، به هم متصل می‌گردند. سایز یک تیر، به طول جان آن اشاره دارد. سایز تیرآهن‌های موجود در بازار معمولا از ۸ تا ۶۰ تغییر می‌کند. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از مشخصات تیرآهن 22 خواهیم پرداخت.

 

استانداردهای تولید تیرآهن 22

تیرآهن با سایز 22 ، مانند سایر سایزهای این مقطع، در انواع و استانداردهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌گردد. برخی از این انواع در ایران قابلیت تولید دارند و برخی دیگر در دسته کالاهای وارداتی قرار می‌گیرند.

 

بر اساس شکل ظاهری سطح مقطع، سه استاندارد کلی برای تولید تیرآهن 22 در نظر گرفته می‌شود. هرکدام از این استانداردها، بیانگر ابعاد و خواص مکانیکی مشخصی است. انواع استاندارد در تولید تیرآهن ۲۲ شامل IPE، IPB و INP می‌باشد.

 

کاربرد تیرآهن 22

تیرآهن 22 در دسته سایزهای متداول این مقطع نیست و نسبت به سایزهایی چون تیرآهن 14، 16 و 18، کاربرد کمتری دارد. اما می‌توان گفت که استحکام بیشتری از این سایزهای متداول داشته و در مواردی از قبیل ساختمان‌های بلند و پل‌سازی کاربرد دارد.

 

کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن 22

مهم‌ترین کارخانه تولید کننده تیرآهن ۲۲ در ایران، کارخانه ذوب آهن اصفهان می‌باشد. این کارخانه از بزرگترین تولیدکنندگان تیرآهن در کشور محسوب می‌شود.

کیفیت بالای محصولات شرکت ذوب آهن و مطابقت بالای آن‌ها با استانداردهای جهانی، موجب شده تا جایگاه ویژه‌ای در بازار آهن‌آلات داشته باشند. تیرآهن اصفهان در استانداردهای IPE و IPB  و در ابعاد مختلف و بسیار متنوعی تولید می‌گردد مشخصات تیرآهن ۲۲  کارخانه ذوب آهن را در ادامه بخوانید.

 

تیرآهن IPE 22 ذوب آهن اصفهان

تیرآهن 22 ذوب آهن اصفهان دارای استاندارد IPE می باشد . واحد فروش تیرآهن 22 ذوب آهن اصفهان شاخه ای است . طول هر شاخه از تیرآهن 22 ذوب آهن اصفهان 12 متر می باشد و در طبقات زیرین ، بعنوان تیر در پوشش سقف ها ، پل های لانه زنبوری و در سازه های سنگین استفاده می شود . وزن هر شاخه تیرآهن 22 ذوب آهن اصفهان 320 کیلوگرم می باشد.

تیرآهن(beam)، ازجمله مقاطع طویل فولادی است که با کاربرد گسترده خود در صنعت ساخت و ساز، شناخته می‌شود. این مقطع فولادی در انواع، استانداردها و سایزهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌گردد. هر کدام از ابعاد تیرآهن، کاربرد بخصوصی را در بخش‌های مختلف صنعت به خود اختصاص داده است.

در این مقاله قصد داریم تا درباره تیرآهن 22، استانداردها، تولیدکنندگان، وزن و برخی دیگر از مشخصات آن، مطالبی را عنوان کنیم. در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تیرآهن ۲۲ هستید، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

تیرآهن 22 ذوب آهن اصفهان

تیرآهن ۲۲  ذوب، از نوع بال نیم پهن موازی و مطابق با استاندارد IPE می‌باشد. این محصول بر اساس استانداردهای ملی به شماره 1791 و بین‌المللی DIN1025-5، تولید شده و با علامت مشخصه I-2 در بازار موجود است.

 

وزن هر شاخه 12 متری از تیرآهن 22 ذوب آهن، مطابقت بالایی با استاندارد اشتال داشته و حدود 314 کیلوگرم می‌باشد.

 

قیمت تیرآهن 22

قیمت تیرآهن 22 تحت تاثیر عوامل مختلفی ممکن است دچار تغییر شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

میزان عرضه و تقاضا

قیمت شمش فولادی به عنوان ماده اولیه در تولید این مقطع

نوسانات ارزی در کشور

وزن تیرآهن

کیفیت

خدمات قابل ارائه در رابطه با تیرآهن 22

یکی از خدمات قابل ارائه در رابطه با تیرآهن 22 ، شبکه کردن آن و تولید تیرآهن لانه زنبوری است. تیرآهن لانه زنبوری یا CPE ، در مواردی که به تیرآهن با وزن سبک‌تر و مقاومت خمشی بالا نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما باید گفت در مواردی که به مقاومت برشی بالا نیاز باشد، کاربرد ندارد.

در کنار شبکه کردن، گاهی به خدمات دیگری چون برشکاری و انجام تست‌های کنترل کیفیت نیز احتیاج می‌شود.

روند تهیه تیرآهن 22

بنابراین قبل از خرید و فروش سخت افزار، اطمینان از شرایط حمل و نقل، خطر و مدیریت زمان در حین حمل و نقل ضروری است.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر قیمت آهن در ایران، میزان فروش در بورس و تعداد خریداران تأثیر می گذارد و تقاضای واقعی برای خرید باعث افزایش یا کاهش قیمت این فلز می شود.

علاوه بر این، با افزایش صادرات، مشکل کاهش سهام بازار و قیمت عمومی آهن همچنان ادامه خواهد داشت. سیاست های دولت برای کاهش یا افزایش تولید در شرکت های بزرگ شمش آهن تأثیر عمده ای در این مشکل خواهد داشت.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت آهن قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن است. وی قراضه و قیمت مواد اولیه اساسی مانند نیکل و کروم را ذکر کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن