شپش سر

بررسی اجمالی بر روی موها نیش میزند، شپش سرکادر محاوره ای بازشو را باز کنید، شپش سر حشرات کوچکی هستند که از خو

توسط ATROTICNEWS در 12 مهر 1400

بررسی اجمالی

بر روی موها نیش میزند، شپش سرکادر محاوره ای بازشو را باز کنید، شپش سر حشرات کوچکی هستند که از خون پوست سر انسان تغذیه می کنند. هجوم شپش سر اغلب کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً ناشی از انتقال مستقیم شپش از موی یک فرد به موی فرد دیگر است.

آلودگی به شپش سر نشانه ای از بهداشت شخصی ضعیف یا محیط زندگی نجس نیست. شپش سر حامل بیماریهای عفونی باکتریایی یا ویروسی نیست.

برای درمان شپش سر، داروهای بدون نسخه و محلول ضد شپش ایورپیل وجود دارد. دستورالعمل های درمانی را با دقت دنبال کنید تا پوست سر و موهای شما از شر شپش و تخم مرغ آنها خلاص شود.

تعدادی از داروهای خانگی یا طبیعی نیز برای درمان عفونت شپش سر استفاده می شود ، اما شواهد بالینی کمی در مورد اثربخشی آنها وجود ندارد.

علائم
علائم و نشانه های شایع عفونت شپش می تواند شامل موارد زیر باشد:

خارش. شایع ترین علامت هجوم شپش خارش پوست سر ، گردن و گوش است. این یک واکنش آلرژیک به نیش شپش است. هنگامی که شخص برای اولین بار دچار شپش می شود ، ممکن است خارش تا چهار تا شش هفته پس از آلودگی ایجاد نشود.
شپش روی پوست سر. شپش ها ممکن است قابل مشاهده باشند اما تشخیص آنها به دلیل کوچک بودن دشوار است ، از نور اجتناب کنید و سریع حرکت کنید.
تخم شپش (نیت) روی ساقه مو. چسب به ساقه مو می چسبد. مشاهده جوجه کشی ممکن است دشوار باشد زیرا بسیار کوچک هستند. تشخیص آنها در گوش ها و خط موهای گردن راحت تر است. تشخیص خالی های خالی ممکن است راحت تر باشد زیرا رنگ آنها روشن تر و دورتر از پوست سر است. با این حال ، وجود نیت ها لزوماً نشان دهنده آلودگی فعال نیست.
زخم در پوست سر ، گردن و شانه ها. خاراندن می تواند منجر به ایجاد برجستگی های کوچک و قرمز شود که گاهی اوقات ممکن است به باکتری آلوده شوند.
زمان مراجعه به پزشک
اگر مشکوک هستید که شما یا فرزندتان به عفونت شپش مبتلا هستید قبل از شروع درمان به پزشک خود مراجعه کنید. مطالعات نشان می دهد که بسیاری از کودکان برای شپش سر تحت درمان با داروهای بدون نسخه یا داروهای خانگی قرار گرفته اند ، در صورتی که به شپش سر مبتلا نشده اند.

مواردی که اغلب با nits اشتباه گرفته می شوند عبارتند از:

شوره سر
بقایای محصولات مو
مهره ای از بافت موی مرده روی ساقه مو (گچ بری مو)
زخم ، خاک یا سایر زباله ها
سایر حشرات کوچک موجود در مو

علل
شپش سر حشره ای برنزه یا خاکستری به اندازه یک دانه توت فرنگی است. از خون انسان از پوست سر فرد تغذیه می کند. شپش ماده ماده چسبناکی تولید می کند که هر تخمک را محکم به پایه ساقه مو در فاصله 3/16 اینچ (5 میلی متر) از سر می چسباند.

چرخه زندگی شپش
شپش سه مرحله را پشت سر می گذارد:

تخمهایی که بعد از شش تا نه روز از تخم خارج می شوند.
پوره ها ، اشکال نابالغ شپش هستند که بعد از نه تا 12 روز بالغ می شوند.
شپش بالغ که می تواند سه تا چهار هفته زنده بماند. شپش ماده روزانه 6 تا 10 تخم می گذارد.
انتقال
شپش سر می خزد ، اما آنها نمی توانند بپرند یا پرواز کنند. انتقال شپش سر از فردی به شخص دیگر اغلب از طریق تماس مستقیم سر به سر ، اغلب در خانواده یا در بین کودکانی که در مدرسه یا بازی با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند ، انجام می شود.

انتقال غیر مستقیم غیر معمول است ، اما شپش ها ممکن است توسط مواردی مانند:

کلاه و روسری
برس و شانه
لوازم جانبی مو
هدفون
بالش ، حوله و اثاثه یا لوازم داخلی
انتقال غیرمستقیم همچنین می تواند در بین پوشاکی که در کنار هم ذخیره شده اند رخ دهد. به عنوان مثال ، کلاه ها یا روسری هایی که روی یک قلاب آویزان شده یا در یک قفسه مدرسه نگهداری می شوند می توانند وسیله ای برای انتقال شپش باشند.

حیوانات خانگی خانگی مانند سگ و گربه نقشی در گسترش شپش سر ندارند.

عوامل خطر
از آنجا که شپش سر در درجه اول از طریق تماس مستقیم سر به سر منتقل می شود ، خطر انتقال در میان جوانانی که با هم بازی می کنند یا به مدرسه می روند بیشتر است. در ایالات متحده ، موارد شپش سر اغلب در کودکان پیش دبستانی تا مقطع ابتدایی رخ می دهد.

عوارض
اگر کودک شما خارش سر خود را در اثر آلودگی به شپش ایجاد کرد ، ممکن است پوست بشکند و عفونت ایجاد کند.

جلوگیری
جلوگیری از انتشار شپش سر در کودکان در مراکز نگهداری از کودکان و مدارس بسیار دشوار است زیرا تماس بسیار نزدیکی وجود دارد.

احتمال انتقال غیر مستقیم از وسایل شخصی اندک است. با این حال ، برای جلوگیری از هجوم شپش سر ، می توانید به فرزند خود دستور دهید:

پوشاک را روی قلاب جداگانه ای از لباس بچه ها آویزان کنید
از به اشتراک گذاشتن شانه ، برس ، کلاه و روسری خودداری کنید
روی تخت ها ، نیمکت ها یا بالش هایی که با فردی که از شپش سر آلوده شده تماس داشته باشید ، دراز نکشید
نگرانی در مورد انتقال شپش سر دلیل خوبی برای اجتناب از استفاده از سرپوش محافظ برای ورزش و دوچرخه سواری در مواقع ضروری نیست.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن