حق تقدم خرید سهام چیست؟

حق تقدم خرید سهام چیست؟ حق تقدم خرید سهام که به آن Rights Offering نیز می‌گویند، از مواردی است که بعد از تصوی

توسط ATROTICNEWS در 10 مهر 1399

حق تقدم خرید سهام چیست؟

حق تقدم خرید سهام که به آن Rights Offering نیز می‌گویند، از مواردی است که بعد از تصویب افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی به سهامداران پیشنهاد می‌شود. وقتی یک شرکت تصمیم می‌گیرد که سرمایه خود را افزایش بدهد، تعداد سهام آن شرکت تغییر می‌کند. یعنی متناسب با درصد افزایش سرمایه، تعداد سهام هم افزایش می‌یابد. برای مثال اگر قبل از افزایش سرمایه شرکت ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ سهم داشت و قصد افزایش سرمایه ۷۰ درصدی را داشت، تعداد سهامش نیز ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت. یعنی ۷ میلیون سهم جدید به شرکت اضافه می‌شود و تعداد کل سهام شرکت ۱۷ میلیون خواهد شد.

چه زمانی می توانیم از گواهی حق تقدم بهره ببریم؟

فقط زمانی که شرکت سهام جدید برای فروش منتشر کند، این قضیه صادق است؛ یعنی در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی. ولی مثلا در افزایش سرمایه از محل سود انباشته، سودی که متعلق به سهامداران شرکت است تبدیل به سهام می شود. اینجا دیکر حق تقدم سهام معنی ندارد. بعد از اینکه این افزایش شرکت در مجمع تصویب شد، یک فرم برای سهامداران ارسال می شود که به آن گواهی حق تقدم خرید سهام گفته می شود.

نماد حق تقدم سهام چیست؟

بعد از برگزار کردن مجمع شرکت یک نماد حق تقدم در بازار به آن شرکت اختصاص داده می شود تا سهامداران بتوانند از طریق آن نماد، حق تقدم های خود را بفروشند. بطور مثال اگر شرکت ایران خودرو با نماد خودرو به افزایش سرمایه بپردازد، نماد حق تقدم آن خوروح می شود.

آیا نماد حق تقدم همیشه قابلیت خرید و فروش دارد؟

در جواب به این سوال “آیا نماد حق تقدم همیشه قابلیت خرید و فروش دارد؟” باید بگویم که خیر، نماد حق تقدم یک شرکت بورسی تنها در مدت زمان مشخصی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت، نه همیشه. برای مشاهده ادامه مطلب به بخش حق تقدم سایت باشگاه مراجعه کنید.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن