صافکاری قسمت های دوبل خودرو

صافکاری قسمت های دوبل خودرو چیست؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که هنگامی که برای صاف کردن ماشینتان نزد صافکار می روید، صافکار به شما بگوید این قسمت دوبل است و کار آن سخت و زمان بر می باشد. اما دوبل بودن یعنی چه؟؟؟

دوبل بودن بدنه ی خودرو به این معناست که در آن ناحیه، بدنه ی خودرو دو لایه است،
یعنی اگر قسمتی از آن تو رفته شود، نمی توان با ضربه زدن از پشت به آن قسمت، بدنه را صاف کنیم

صافکاری قسمت دوبل خودرو به معنای قسمت هایی از ماشین می باشد که دو تکه هستند و صافکاری آن ها سخت تر می باشد در این صورت اگر بخواهیم صافکاری که انجام می دهیم درست و اصولی باشد و بتوان آن را در اصطلاح عوام بدون رنگ درآورد باید مهارت خوبی داشته باشیم.

معمولا کاپوت ماشین به دلیل آنکه دارای قسمت های دو تکه زیادی می باشد صافکاری آن سخت تر است، کاپوت ماشین یکی از قسمت های اصلی ماشین است که معمولا در تصادفات بیشتر آسیب می بیند و همچنین در ظاهر ماشین بسیار موثر است، پس باید صافکاری قسمت دوبل ماشین خود را به مجموعه مطمئنی مانند اتوداکار بسپارید.

صافکاری قسمت دوبل ماشین بسیار مهم است که بدون رنگ انجام شود زیرا در این صورت کمترین هزینه را پرداخت خواهید کرد، اما در بعضی از موارد نیاز است که صافکاری را با رنگ انجام دهید، البته گروهی که با آن در حال انجام کار هستید مهم است که مهارت انجام صافکاری بدون رنگ داشته باشند.

صافکاری دوبل یکی مهم ترین بخش های صافکاری می باشد. برای در صافکاری دوبل از روش های مختلف صافکاری خودرو استفاده می شود. احتمالا تا اینجا برای شما سوال شده که قسمت های دوبل چیست؟ یا کدام قسمت های خودرو دوبل محسوب می شود؟ برای گرفتن جواب سوال های خود با ما همراه باشید در قسمت پایین به سوال های جواب داده شده.

قسمت های دوبل خودرو

همانطور که میدانید واژه دوبل  یا دابل یک واژه انگلیسی می باشد و معنای آن دو لایه و یا به هرچیز دو طبقه و جفتی گفته  می شود. در صافکاری خودرو کلمه  دوبل زمانی به کار می آید که خودرو ساز ها در ساخت و  طراحی بدنه خودرو  یک قسمت را دو لایه یا ( دوبل ) و یا دو جداره طراحی کرده باشند.

شاید سوال این باشد که چرا باید خودور ساز ها بعضی از قسمت های مهم خودرو را به صورت دو جداره طراحی کنند؟ جواب این سوال شما  کاملا مشخص است زیرا در طراحی این نوع خودروها  اولین و مهم ترین عامل حفظ سلامت راننده و سرنشینان خودرو می باشد. در نتیجه در بعضی از قسمت های خودرو که بیشتر آسیب پذیر تر هستند به صورت دو جداره یا ( دوبل ) طراحی و ساخته می شوند.

قسمت هایی که به صورت دو جداره یا  دوبل  ساخته می شوند عبارت اند از:

·        چهار درب ماشین

·        چارچوب درب ها

·        درب موتور یا ( کاپوت )

·        سقف خودرو به صورت دوجداره ساخته شده است

·        درب صندوق عقب مانند کاپوت دوبل ساخته شده است

·        اغلب خودرو ها هم با توجه  به طراحی خودرو در بخشی از گلگیر ها هم دوبل ساخته می شود.

انواع صافکاری دوبل

صافکاری قسمت های دوبل خودرو یکی سخت ترین بخش صافکاری می باشد. زیرا در بعضی از قسمت های  دوبل دسترسی به پوسته بیرونی و بدنه خودرو نمی باشد برای همین کمی  کار را دشوار و  بسیار سخت می کند. صافکاری دوبل را می توان  که مانند صافکاری خودرو به دو دسته اصلی تقسیم کرد: مانند:

·        صافکاری دوبل خودرو با رنگ

·        صافکاری دوبل خودرو بدون رنگ

1- صافکاری دوبل خودرو با رنگ

در بیشتر  مواقع زمانی که قسمت های دوبل خودرو  آسیب جدی  می بینند نیاز به صافکاری دوبل با رنگ دارد.

صافکاری دوبل با رنگ زمانی اتفاق می افتد که قسمت دوبل آن طوری باشد که دسترسی به پوسته بیرونی وجود نداشته باشد و یا به نحوی باشد که برای صافکاری آن  نیاز به برش پوسته باشد. وقتی که بدنه خودرو برش بخورد مسلما رنگ خودرو صافکاری شده آسیب می بیند و باید از روش صافکاری خودرو با رنگ استفاده کرد.

حالا سوال این است که این صافکاری چطور انجام می شود؟ همانطور در بالا گفته شده که در برخی مواقع باید پوسته از بدنه خودرو شکافته شود. پس در جواب سوال می توان که گفت:

در مرحله اولبررسی قسمت آسیب دیده شده و بررسی دسترسی به آن قسمت

در مرحله دومبرش و شکافتن بدنه خودرو در صورت نیاز

در مرحله سومشروع انجام عملیات صافکاری

در مرحله چهارمبستن و جوش دادن و برطرف کردن شکاف ایجاد شده

در مرحله پنجمبتونه کاری خودرو  و نقاشی قسمت های آسیب دیده

و در آخر نتیجه میگیرم که صافکاری دوبل با رنگ یکی از سخت ترین و پر زحمت ترین بخش های صافکاری اتومبیل می باشد.

2-صافکاری دوبل خودرو بدون رنگ

همانطور که می دانید زمانی که  از صافکاری بدون رنگ خودرو استفاده می شود که هنگام صافکاری رنگ بدنه خودرو آسیب ندیده باشد. در قسمت های دوبل خودرو در بیشتر مواقع با صافکاری بدون رنگ، صافکاری می شود. زیرا به دلیل دو جداره بودن و دوبل بودن  قسمت های خودرو  آسیب جدی به آن ها وارد نمی شود. در نتیجه بر اثر تصادفات تو رفتگی هایی ایجاد می شود که می شود  از این روش بیشتر در صافکاری درب ها و یا درب موتور ( کاپوت ) استفاده می شود.

انجام مراحل و عملیات صافکاری دوبل خودرو بدون رنگ عبارت است از:

در مرحله اولباز کردن یا  لخت کردن قسمت های مزاحم خودرو

در مرحله دومدسترسی کامل به محل آسیب از داخل

در مرحله سومشروع انجام عملیات صافکاری بدون رنگ

در مرحله چهارمبررسی نهایی خودرو  و برطرف کردن ایرادات جزئی در پوسته

در مرحله پنجمپولیش کاری خودرو  و اتمام مراحل صافکاری خودرو بدون رنگ

و در آخر نتیجه میگیرم که می توان گفت صافکاری دوبل بدون رنگ ساده تر از صافکاری دوبل بار رنگ می باشد و کار آسان . آیا این نتیجه گیری درست می باشد؟

آیا صافکاری دوبل بدون رنگ از صافکاری دوبل با رنگ آسان تر است؟

در ظاهر و با توجه به توضیحات بالا این تصور می شود که صافکاری دوبل بدون رنگ آسان تر از صافکاری با رنگ است. اما باید به این نکته توجه کنید که در صافکاری با رنگ شما می توانید به صورت کامل اون بخش را با دست باز ترمیم کنید و اگر هم به رنگ آسیب رسید در نهایت با نقاشی این نقطه ضعف را بر طرف می کنید.

در حالت دیگر امکان دارد صافکاری نتواند به صورت کامل قسمت دوبل آسیب دیده را ترمیم کند و با استفاده از بتونه کاری این کار را می کند. اما در صافکاری دوبل بدون رنگ شما هیچ جای خطا و اشتباهی ندارید. صافکاری دوبل بدون رنگ به شدت ظریف تر و دقیق تر از صافکاری دوبل با رنگ است.

ابزار صافکاری دوبل

همانطور  در بالا که صافکاری دوبل را به دو دسته تقسیم کردیم ابزار صافکاری دوبل را هم با همین روش  دسته بندی می کنیم:

ابزار صافکاری دوبل خودرو  با رنگ

·        چکش های سنگین صافکاری

·        دستگاه هوا برش ( برای برش و شکافت های احتمالی)

·        مشتی و قالب تنه مخصوص صافکاری با رنگ خودرو

·        چکش های سبک برای صافکاری لبه های جای آیب دیده

·        و

ابزار صافکاری دوبل خودرو بی رنگ

·        میله های pdr ( مخصوص صافکاری خودرو اللخصوص صافکاری دابل  pdr)

·        مشتی و قالب تنه بدون رنگ برای صافکاری

·        ابزار چوبی صافکاری بدون رنگ خودرو

·        گیره ها و اهرم های مخصوصی صافکاری بدون رنگ برای خودرو

·        و

ایندکسر

آموزش سئو