دعوای سلب حضانت فرزند از مادر و استفاده از تخصص وکیل خانواده

حضانت به معنای نگهداری و فراهم آوردن امکان رشد و نمو و تربیت فرزند یا فرزندان در صورت جدایی والدین و یا فوت یک

توسط ATROTICNEWS در 2 آبان 1400

حضانت به معنای نگهداری و فراهم آوردن امکان رشد و نمو و تربیت فرزند یا فرزندان در صورت جدایی والدین و یا فوت یکی از والدین است. براساس قانون حضانت فرزند در ایران، حضانت فرزندان زیر 7 سال با مادر است. اما در شرایطی می‌توان حضانت را از ماnv سلب کرد. برای اینکه در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید و در روند این نوع پرونده ها به مشکل بر نخورید از وکیل خانواده متخصص کمک بگیرید.

حضانت فرزند در قانون و نقش وکیل خانواده در این نوع پرونده ها

از جمله مسائلی که درصورت طلاق و جدایی والدین و یا فوت یکی از آن‌ها پیش می‌آید بحث حضانت فرزند یا فرزندان است که در زمره وظایف وکیل خانواده است. اما قانون ایران برای حضانت چه پیش‌بینی انجام داده است؟ 

وکیل امور خانواده متخصص در خصوص حضانت چنین می‌گوید: آنچه که قانون به آن در مورد حضانت فرزندان استناد کرده و برمبنای آن اقدام به قانونگذاری شده است بلوغ فرزندان است که به عنوان عامل محدودیت سنی حضانت در نظر گرفته شده است. برطبق قانون سن حضانت برای دختران 9 و برای پسران 5 سالگی در نظر گرفته شده است. 

شرایط فرزندان بعد از جاری شدن صیغه طلاق چگونه خواهد بود؟

پاسخ یک وکیل خانواده متخصص به این سوال این است که درصورت جدایی و طلاق والدین حضانت کودک زیر 7 سال با مادر و بالای 7 سال با پدر خواهد بود. اگر چنانچه والدین برسر حضانت با هم توافق نکنند، در این صورت دادگاه در این مورد به صورت قانونی تصمیم خواهد گرفت.

این روال تا رسیدن فرزندان به سن بلوغ ادامه می‌یابد و بعد از آن فرزندان خودشان برای ادامه زندگی با مادر یا پدر تصمیم می‌گیرند. اما نکته‌ای که از نظر وکیل خانوادگی نباید فراموش شود این است که پدر موظف است در تمامی مدتی که فرزندان تحت حضانت مادر هستند، هزینه‌ها و مخارج مرتبط  انان را تأمین کند.

درصورت طلاق توافقی، زوجین در مورد حضانت فرزندان، پرداخت نفقه، حق ملاقات فرزندان و مواردی از این دست باهم به توافق می‌رسند و چنانچه طلاق توافقی نباشد، قانون تصمیم‌گیرنده خواهد بود.

سلب حضانت فرزند یا فرزندان از مادر و چگونگی استفاده از کمک وکیل خانواده

سلب به معنای گرفتن و مانع شدن از یک حق است. در این‌جا یعنی حق حضانت را از مادر بگیریم. برای سلب حضانت فرزند از مادر باید شرایطی وجود داشته باشد که خواهان یا وکیل امور خانواده متخصص از سمت وی، با استناد به آن بتواند برای سلب حضانت طرح دعوا نماید. به عبارت دیگر لزوم رعایت مصلحت کودکان در قانون بر هر چیزی ارجحیت دارد. لذا ممکن است تحت شرایطی به ناچار به دنبال سلب حضانت از مادر باشیم.

این شرایط از نظر وکیل خانواده خوب عبارتند از:

ماده 1170 قانون مدنی در خصوص سلب حضانت از مادر وضع شده و می‌گوید که چنانچه مادری که حضانت فرزندانش را برعهده دارد در مدتی که حضانت، مبتلا به جنون یا دیوانگی شود، یا با شخص دیگری ازدواج کند، حضانت از وی سلب خواهد شد.

یا ماده 1173 قانون مدنی نیز درباره سلب حضانت از مادر یا پدر آمده است: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادر که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند».

مصادیق عدم صلاحیت والدین(در این جا هر دو والد) که موجب سلب حضانت از آنان می شود عبارتست از:

اعتیاد مادر یا پدر به الکل، مواد مخدر و قمار و هر اعتیاد زیا‌آور دیگر

اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا

ابتلا به جنون و بیماری‌های روانی البته با تشخیص پزشک

ضرب و جرح خارج از حد متعارف فرزند

اجبار فرزند به تکدی‌گری و گدایی و قاچاق، ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء

با وجود شرایط ذکر شده و در صورتی که بخواهید حضانت را از مادر فرزند سلب کنید در ابتدا باید خودتان یا وکیل خانوادگی برای این کار دعوای سلب حضانت از مادر را در دادگاه اقامه ‌کند. و با استناد با یکی از شرایط سلب حضانت از مادر که در بالا ذکر شد، دادخواست را تنظیم می‌کند.

دادگاه نیز به درخواست سلب حضانت از مادر رسیدگی و درصورتی که مصلحت طفل ایجاب کند، حضانت را از مادر سلب می‌کند.

به عنوان نکته پایانی از آنجا که چنین دعاوی در زمره مسئولیت‌ها و ظایف وکیل خانواده است و پیچیده و شاید طولانی باشد، بهتر است قبل از اقدام به سلب حضانت از مادر حتما موضوع را با بهترین وکیل امور خانواده در تهران مطرح کرده و از وی مشورت بگیرید. تخصص و تجربه صرف نظر از هزینه وکیل خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهترین نتیجه را برای موضوع مورد نظر خود به دست آورید. برای اینکه بدانید برای کمک گرفتن از متخصصان حقوقی حوزه خانواده چه کارهایی باید انجام دهید و از چه روش هایی اقدام کنید می توانید به لینک مربوطه مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن